ZŠ Bystřice nad Pernštejnem - foto
o stránku zpět

Evropský den jazyků

 

Celoškolní projekt - obrázky najdete ve školní fotogalerii.

 Víte, že
1)
- v Evropě připadá na necelých 50 států přibližně 230 jazyků, pouze 40 není ve stavu ohrožení existence?
- ne každý jazyk je oficiální jazyk?
- každé dva týdny přijde lidstvo o jeden jazyk?

2)
- Evropský den jazyků (EDJ) se slaví každoročně 26. září na základě prohlášení Rady Evropy z 6. prosince 2001 vydaného ke konci Evropského roku jazyků, který Rada Evropy uspořádala společně s Evropskou unií?
- cílem EDJ je propagovat jazykovou rozmanitost a studium jazyků v zemích Evropy?

Toto a ještě mnoho jiného zjistili žáci naší školy ve čtyřech hodinách věnovaných EDJ:

Žáci 6. A, B se seznamovali s latinou v názvech chemických prvků, které potom výtvarně ztvárnili, pak se dívali na anglický film s českými titulky a hledali názvy zvířat, vyráběli puzzle, které spolužáci nakonec skládali.

4. B se věnovala Francii a francouzštině, dověděla se leccoss zajímavého o Tour de France (historie, etapy, umístění, trikoty, nejlepší cyklisté).

7. B zjišťovala fakta o britské královské rodině a podívala se na anglický film.

8. B si zazpívala anglické písničky, výtvarně pojala jídla evropské kuchyně, vytvářela nabídkové talíře.

1. B a 9. B se věnovaly malování triček, na kterých vytvářely anglické texty a obrázky zvířat, prvňáci se naučili jednoduchou anglickou písničku, vyslechli německou a ruskou pohádku a pozdravy v těchto jazycích.

9. A a 1. A měly téma Náš svět v domečku, malovaly trika foukacími fixy, prvňáci se seznamovali se základy angličtiny a učili se píseň Happy house.

3. B cestovala po Evropě letadlem a přitom se seznamovala s vlajkami, hlavními městy, jazyky, zajímavostmi, známkami, evropskou kuchyní, zahrála si pexeso na multifunkční tabuli, věnovala se zvlášť sousedním státům a naučila se slovenskou písničku.

5. B poznala státy EU, jejich hlavní města, vlajky, měnu, vyráběla pexeso (vlajka a hlavní město).

Žáci 4. A besedovali o státech, které navštívili, nejčastěji navštěvovaným státem bylo Rakousko a hned za ním Slovensko. V družstvech ke státnímu znaku přiřazovali vlajku, mapu a za pomoci průvodce hledali nejrůznější informace.

2. B cestovala po řeckých ostrovech, seznamovala se s tradicemi, písněmi, jídlem, vyráběla vlajku a papírové želvy.

2. A se věnovala Francii - kreslila Eifelovu věž, seznamovala se s francouzskými reáliemi (sýry, čokoláda, parfémy, ...) a naučila se zpívat píseň Frére Jackque.

7. A si rozebrala po skupinách různé země a vyhledávala o nich nejrůznější informace (vlajky, kultura), z domu si žáci přinesli (a nechali ochutnat) pokrmy.

7. B se zabývala britskou královskou rodinou, ochutnala britský národní nápoj - čaj, soutěžila na téma Británie, zjistila, kolik je v Evropě jazyků a jak velká je jejich slovní zásoba (jen v ruské federaci je 138 jazyků).

5. A cestovala po Evropě, učila se za pomoci počítačů nejrůznějším výrazům v několika jazycích a ve třídě si vykládali žáci o dovolené, jaké upomínkové předměty si dovezli a uvařili si čaj.