Při výuce matematiky uplatňujeme ve všech ročnících principy metody profesora Milana Hejného. Tuto metodiku prokládají vyučující zejména na druhém stupni i prostředky tradičního či činnostního učení.
Hejného metoda je založena na tom, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí. Buduje u žáků představivost a logické myšlení. Vychází z toho, že pracuje s konkrétními zkušenostmi, které děti už znají. Žáci pracují v tzv. prostředích, učí se diskutovat, poslouchat, pracovat s chybou.
Matematická prostředí
Tato prostředí vycházejí z vlastních zkušeností dětí.
- Součtové trojúhelníky – v tomto prostředí se děti pohybují již v období budování představy čísla. Sčítají předměty, zvířátka a řeší ty nejjednodušší součtové trojúhelníky.
- Krokování (viz video 1, video 2, video 3, video 4) – prostředí vychází z období rozvoje rytmu, kdy žáci krokují. Sčítají a odčítají kroky na krokovacím pásu nebo na schodech. Později kroky zapisují šipkami.
- Krychlové stavby (viz video 5, video 6) – prostředí navazuje na hru dětí s dřevěnými kostkami. Žáci počítají krychle, staví komíny, porovnávají jejich výšky, staví podle plánů a plány staveb tvoří.
- Dřívkové tvary - skládáním z dřívek poznávají čtverec, obdélník a trojúhelník, získávají první zkušenosti s obsahem a obvodem
- Origami – překládáním a skládáním papíru se seznamují s vlastnostmi výše zmíněných geometrických tvarů a vystřihují papírové dečky.
- Autobus (viz video 7, video 8) – děti projíždějí s maketou autobusu a figurkami igráčků jednotlivými autobusovými zastávkami a zjišťují, kolik cestujících nastoupilo, vystoupilo a jelo. Zpočátku samy úlohy tvoří a osoby počítají zpaměti, později počty cestujících zapisují do tabulky, kterou během první třídy vytvoří. Učí se pracovat s daty v tabulce.
- Slovní úlohy – řeší úlohy s penězi, o věku a další. Úlohy také samy tvoří.
- Hadi - procvičování matatematických operací sčítání, odčítání, násobení i dělení
- Pavučiny - řešením pavučin odhalují vazby mezi šipkami a získávají zkušenosti s aritmetickými posloupnostmi
- Sousedé
- Neposedové - děti používají metodu pokus - omyl, která je základem objevování
- Kostkové hry - práce s náhodnými jevy, seznamování se s pravděpodobností a statistikou
- Parkety - získávají zkušenosti s rovinnými tvary, jejich obsahem a souměrností
- Výstaviště - propojení geometrie a číselné řady rozvíjí schopnost vzájemně propojovat různé řešitelské strategie
- Barevné trojice - rozvíjení řešitelských strategií aritmetických úloh
- Sova - osvojování si pojmů, děti se učí ptát na vlastnosti věcí, čísel a geometrických objektů
- Oblékání krychle (viz video 9)
- Zvířátka dědy Lesoně - příprava na řešení rovnic, pomocí hry žáci odhalují jejich zákonitosti
- Násobilkové obdélníky
- Rodokmen
- Geodeska (viz video 10)
- Cyklotrasy
- a další
Děti počítají svým tempem. Při práci používají různé pomůcky, které jsou přílohou učebnice nebo je dostanou ve škole (krokovací pás, počítadlo, karty s čísly, hrací kostky, mince, sadu barevných kostek, geometrické tvary, atd.). Učivo v učebnicích je rozvrženo přiměřeně, s ohledem na každého žáka. Úlohy v učebnicích jsou odlišné od tradiční matematiky, ale děti baví jejich různorodost. Výsledky se sice dostavují pomaleji, ale jsou trvalé. Poznatky žáci nepřebírají od učitele, ale přemýšlením, diskusí se spolužáky a metodou pokus – omyl je sami objevují. To jim přináší radost a motivaci do další práce.